Jak śledzić hashtag, czyli nowa funkcja Instagrama

Instagram dokonał zmiany. Wprowadził możliwość śledzenia hashtagów. To mechanizm, który być może wywróci do góry nogami cały ten serwis. Czy będzie to dobra zmiana?

Instrukcja śledzenia hashtagów poniżej

 

Zacznijmy od tego, czym jest hashtag. To słowo albo wyrażenie poprzedzone znacznikiem „#”, którego celem jest uporządkowanie dyskusji, jej grupowanie. Jeśli umieścimy hashtag w naszym poście to stanie się on elementem szerszej dyskusji. O to właśnie chodzi. Idea hashtagów została wprowadzona i spopularyzowana przez Twittera, gdzie dzięki nim ludzie mający mniejszą popularność niż na przykład politycy czy gwiazdy mogą zabrać głos w danej sprawie i ten głos może zostać usłyszany. Obok Twittera hashtagi mają największe znaczenie na Instagramie. Teraz będą mieć je jeszcze większe, gdyż będzie można je obserwować – podobnie jak użytkowników.

Czym są hashtagi na Instagramie?

Na Instagramie hashtagi służą do tego samego, co na Twitterze – do porządkowania i grupowania treści. To dzięki nim możemy na przykład umieścić zdjęcie naszego krzesła z mieszkania i dotrze ono do użytkowników w zupełnie innych krajach, z którymi nie mamy nic wspólnego. Wystarczy, że pod zdjęciem umieścimy odpowiednie hashtagi (np. #interiordesign czy #vintage). Na Instagramie najlepiej umieszczać ich kilkanaście, a niektórzy mówią, że nawet do 30 pod jednym zdjęciem. Warto używać różnorodnych hashtagów, aby wykorzystać ich siłę:

  • Hashtagi z kategorii najpopularniejszych – takie mające po nawet setki milionów użyć. Jeśli zależy nam na popularności w jakimkolwiek zakątku świata to warto umieszczać te po angielsku, a jeśli mamy treści zorientowane tylko na polskich użytkowników to ma to mniejszy sens i wtedy polecam wykorzystywanie hashtagów po polsku, także tych najpopularniejszych. Umieśćmy we wpisie 3-5 takich i powinniśmy uzyskać dobry efekt zasięgowy.
  • Hashtagi o średniej popularności – duży sens ma różnorodność hashtagów w poście. Jeśli postawimy tylko na najpopularniejsze to zginiemy w morzu treści, które się pod nimi pojawiają. Szczególnie teraz może się to okazać istotne – gdy ludzie będą śledzić poszczególnie hashtagi. Umieszczenie w poście kilku hashtagów mniej popularnych, ze średniej półki, też da nam niezły zasięg, ale także mniejszą konkurencję, bo pod danym hashtagiem znajdzie się mniej treści, a więc najpewniej będziemy bardziej widoczni.
  • Hashtagi niszowe – hashtagi niszowe, takie które mają na przykład kilkadziesiąt użyć również są warte uwagi. Umieszczenie ich pod wpisem będzie miało sens, gdyż może nam pozwolić trafić do danej niszy. Po zmianach związanych z możliwością śledzenia hashtagów może się to okazać jeszcze istotniejsze, bo dana nisza będzie dostawać treść bezpośrednio na swój feed, a nie będzie musiała szukać tej treści.
  • Hashtagi dla beki – warto umieścić pod wpisem hashtagi dla beki, a więc żartobliwe, inside’owe, pokazujące że czujemy i rozumiemy Instagram i jego społeczność. To sprawi, iż może dla większości dany hashtag będzie niezrozumiały, ale dla grupy najbardziej zapalonych użytkowników będzie oznaczał, że jesteśmy członkami społeczności. To może okazać się bezcenne.
  • Hashtagi własne – dobrym pomysłem jest stworzenie własnego markowego hashtaga, pod którym znajdą się wszystkie treści dotyczące naszej marki. Można też stworzyć kilka hashtagów własnych, tematycznych. Umieszczamy je wtedy pod danym wpisem w zależności od kategorii, której dotyczy. Inni również mogą je wykorzystywać, co też może być dla nas dobrą sytuacją. Najlepiej posiadać jeden hashtag dodawany do zdecydowanej większości albo wszystkich naszych wpisów, a także kilka innych, które określiłbym mianem tematycznych i które są używane raz na jakiś czas.

Optymalnie jest umieścić przy wpisie kilkanaście hashtagów z różnych kategorii. Najlepiej sprawdza się tutaj miksowanie. Należy jeszcze pamiętać o tym, że hashtagami trzeba żonglować, by nie umieszczać ich na pałę – przy każdym wpisie takich samych albo zupełnie niepasujących do kontekstu. Grozi za to bowiem tzw. shadow ban, a więc obniżenie zasięgu przez Instagram. Tutaj możecie sprawdzić czy jesteście na niego narażeni.

Jak dobrać hashtagi do postu?

To pytanie, które najczęściej pojawia się na moich szkoleniach czy spotkaniach. Hashtagi można dobierać na różne sposoby. Podstawowy to wyszukiwanie ich za pośrednictwem Instagrama – wpisujecie „#” w poście, potem pierwszą albo kilka pierwszych liter hashtaga i Instagram podaje Wam najbardziej trafne hashtagi z ilością ich użyć. Drugi pomysł to wykorzystanie zewnętrznych aplikacji, które proponują nam hashtagi powiązane z tym, którego chcemy użyć. To ciekawe rozwiązanie, które jest z pewnością bardziej zaawansowane, ale również proste w obsłudze. Jak działa? Najlepiej sprawdzić pobierając aplikację HashMe, która właśnie do takiej hashtagowej pomocy służy. Jest dostępna na iOS i Android.

Jak działać w nowej rzeczywistości?

Nowa hashtagowa rzeczywistość może wywrócić Instagram i rynek mediów społecznościowych do góry nogami. Dlaczego?

Po pierwsze, może dać szanse na lepsze zasięgi i łatwiejsze zdobywanie obserwujących na Instagramie. Dziś bowiem użytkownicy mają problem z tym, że zasięgi są cięte na modłę znaną z Facebooka, a obserwujących nie pozyskuje się już tak łatwo jak kiedyś. Jeśli zaś użytkownicy zyskali możliwość śledzenia hashtagów, a nie tylko kont ludzi czy firm, to los może się odmienić. Teraz bowiem łatwiej będzie dotrzeć do feedu użytkownika. Jeśli wrzucimy zdjęcie, użyjemy odpowiednich hashtagów, a nasz odbiorca przynajmniej jeden z nich będzie śledził to jest większa szansa, że znajdziemy się w jego feedzie albo w sekcji Stories, co może być przecież równie ważne. Zyskamy też możliwość łatwiejszego poznania innych publikujących treści na tematy takie jak my, co z kolei też zwiększy szanse na wzrost liczby obserwujących i interakcji.

Po drugie, śledzenie hashtagów ma szansę sprawić, że Instagram stanie się bardziej egalitarny. W tym momencie zmierzał bowiem w kierunku znanym z innych mediów społecznościowych, a więc świata, w którym najpopularniejsi instagramowicze stają się coraz popularniejsi, rządzą duże peniądze, a w konsekwencji użytkownicy mają problem z zasięgiem i tracą chęci do bycia na Instagramie. Władze serwisu przewidziały te niebezpieczeństwa i najpewniej między innym z tych powodów zdecydowały się na zmiany. Oczywiście dziś Instagram użytkowników i tak zyskiwał, ale ryzyka, o których napisałem istniały w bardziej długofalowej perspektywie. Mechanizm śledzenia hashtagów da też nową możliwość do działania instagramowym spamerom i innym zaśmiecaczom naszych feedów, ale to temat na inną dyskusję.

Po trzecie, dzięki mechanizmowi śledzenia hashtagów Instagram ma szansę stać się czymś więcej niż serwisem z ładnymi fotkami, jakim wciąż jest dla wielu. Śledzenie hashtagów daje bowiem szansę, wraz z rozwojem Stories, relacji na żywo czy różnorodności formatów postów, na wejście w inne niż moda i uroda obszary komunikacji. Instagram otwiera się na więcej branż, bo ludzie będą mogli śledzić tylko to, co ich interesuje. Dzięki temu marki będą miały nowe pole do działania, które będzie musiało być jeszcze bardziej przemyślane i osadzone w kontekście, a nie tylko w marce i jej produktach. Instagram otwiera się też na organizacje społeczne, na media i dziennikarstwo obywatelskie. Otwiera się na wiele innych frontów i atakuje pole zarezerwowane dla Twittera, którego słabość jest znana. Ciekawe w jakim kierunku to się dalej potoczy. Czy będziemy umieli lepiej wykorzystywać hashtagi? Czy nowa funkcja znajdzie marketingowe zastosowanie? Czy w ogóle się przyjmie? Pożyjemy, zobaczymy. A na razie warto zacząć ją wykorzystywać.

 

Jak śledzić poszczególny hashtag?

 

    1. Wchodzisz do aplikacji Instagram (obecnie funkcja śledzenia hashtagów nie jest dostępna z poziomu desktopa).
    2. Klikasz na hashtag pod jakimś postem albo znajdujesz dany hashtag za pomocą wyszukiwarki (kliknij obrazek aby powiększyć).Wyszukiwarka hashtagów
    3. Otwiera się ekran danego hashtaga. Klikasz „obserwuj” pod jego nazwą (kliknij obrazek aby powiększyć). Hashtag na Instagramie
    4. Gotowe – teraz w Twoim feedzie oraz sekcji Stories będą pojawiać się treści spod znaku danego hashtaga.
Napisz do mnie

Masz pytania? Chcesz się czymś podzielić? Pisz śmiało!

Not readable? Change text.

Wpisz czego szukasz i naciśnij enter